پنل کلاس 11

پنل کلاس 11

افتخار آفریننان جشنواره جابربن حیان

دانش آموزان برای یادگیری اسم خود دوستانشان را مهمان می کنند.

مراسم خانه تکانی واستقبال ازعید نوروز (یک روز شاد به یاد ماندنی)

روز درختکاری  وخلاقیت دانش آموزان

دانش آموزانم با دستان کوچکشان کاردستی های زیبایی برای مادر خود درست نمودند ونامه ای پر مهر برایشان نوشتند.

                                                       Image result for ‫تصویر زیبا برای روز مادر‬‎
 

                             

 

              

پسرانم با علاقه وباکمک والدین خود در درس علوم با موضوع (زمین خانه ی سنگی ما)مطالب جالب وجذابی را انتخاب وبه عنوان کنفرانس برای دوستان خود ارائه دادند.

 

                                       

 

                                                                         آشنایی با جدول ارزش مکانی

                                                                

 

                        

     

                                                    

پسران باسوادم (کلاس لبخند)به مناسبت روز پرستار، نامه ای برای مادر (آقای محمد علی فقیهی)که یکی از    پرستارا ن خوش نام وزحمت کش شهرمان هستند نامه می نویسند.

     

 

دست سازه های پسرانم برای بخش سنگ(علوم)

                                                                                                                              علوم :خانه ی سنگی ما

                                           

                                     نکات مهم برای درک بهتر ونوشتن راحت تر


*اگر دو حرف هم شکل و مثل هم در کنار هم باشند اولی صدای "ایـ " و دومی صدای "یِ" بدهد هردورا 

می خوانیم ولی فقط یکی را می نویسیم.
مانند:           زیارت - خیابان -میان - زیاد- زیان -زیادی - بیابان- پیاده -بیا - خیار

*********************************************************************************
*هرگاه دوحرف هم شکل و مثل هم درکنار هم باشند که اولی صدای "یِ" و دومی صدای "ایـ " بدهد هردو را هم می خوانیم و هم می نویسیم.
مانند:         دایی - بیایید - پاییز - روییده  - پایین - زیبایی - روستایی - می آییم - شنوایی - بینایی - دانایی


**توضیحی بیش تردرمورد این دونکته:
هرگاه "ایـ " و "یِ" در دوبخش متفاوت باشد یکی را می نویسیم .مانند:        زیاد - بیا

 

*****************************************************************************
*هرگاه "ایـ" و "یِ" هردودر یک بخش باشند هردو را می نویسیم .مانند:        پایین - پاییز


**********************************************************************************************************************************

دانش آموزانم بابت یادگرفتن اسم خود ازهمکلاسی های خود پذیرایی می کنند. 

 

 

 

آینده سازان فردا


روش هایی جهت تقویت املا


استفاده از كارت لغات جديد:
 شكل لغات جديد درس را برروي كارتهايي بنويسيد و بعد آنها را در اختيار فرزندتان قرار دهيد. بعد كارت ها را جمع كنيد و املا را بگوييد.

 

-- استفاده از كارت لغات غلط:
 فرزندتان غلطهاي قبلي خود را جمع آوري كند و بر روي كارت هاي بزرگ و خوانا بنويسد و قبل از گفتن املا آنها را بررسي كند تا دوباره غلط ننويسد. بعد از بررسي، املا را به او بگوييد.

 

-- استفاده از كارت لغات غلط و صحيح:
كلماتي را كه مشكل است و يا كودكان در املاي آن اشكال دارند، به صورت صحيح و غلط بر روي چند كارت مثلاً به تعداد 15 عدد بنويسيد و آن ها را در اختيار فرزندتان قرار دهيد و به او بگوييد صحيح و غلط ها را از هم جدا كند. اين كار باعث تقويت حافظه و تمركز او خواهد شد.

 

--پيداكردن كلمات جديد درس:
روزنامه و يا مجله اي را در اختيار او قرار دهيد و از او بخواهيد لغات مشكل و يا كلماتي را كه اغلب اشتباه مي نويسد از روي مجله يا روزنامه پيدا كند و آن را ببرد و در پوشه كارش بچسباند اين روش باعث افزايش قوه تمركز و دقت او خواهد شد و با بريدن و چسباندن كاغذها هماهنگي بين چشم و دست او تقويت مي شود.

 

--پيداكردن كلماتي كه حروف هم صدادارند:
 يكي از اشكال هاي بچه ها در حروف هم صدا مثل (ض- ظ- ز- ذ) است. اين حروف در زبان فارسي مخرج يكسان دارند. براي يادگيري اين كلمات چاره اي جز تكرار و تمرين نيست. براي اين كار مي توان از روش جستجو در ميان متن ها و استخراج اين كلمات استفاده كرد.


--پيداكردن هم خانواده كلمات:
 عزيزانمان مي توانند هم خانواده يا مخالف و يا هم معني كلماتي را كه غلط نوشته اند را از روزنامه پيدا كنند و در زير نمره املاي خود بچسبانند.

 

--املاي بدون نقطه وعلامت:
يک متن املا تهيه كنيم و در آن از نقطه و علامت استفاده نكنيم. متن را در اختيار فرزندمان بگذاريم و از او بخواهيم هر جا كه لازم است نقطه و علامت بگذارد. اين كار باعث تقويت حافظه و بالا بردن قدرت تمركز مي شود.


--املاي كمري:
كلماتي را كه فرزندان در آنها اشتباه و يا مشكل دارند را با انگشت اشاره بر روي كمر او بنويسيم. او با كمي دقت و تمركز كلمه را متوجه مي شود و بر روي كاغذ مي نويسد. اين املا حالت بازي دارد. شما مي توانيد جاي خود را بعد از چند كلمه با فرزندتان عوض كنيد. توجه داشته باشد كه بازي نقش مهمي در تربيت فرزندان شما دارد. شما مي توانيد در قالب بازي بسياري از مفاهيم سخت و يا حتي خواسته هاي خود را به كودكانتان آموزش دهيد.

 

--املاي خميري:
 يكي از وسايلي كه در بيشتر خانه ها پيدا مي شود خمير بازي است. شما مي توانيد كلماتي را كه دوباره فرزندتان اشتباه مي نويسد با خمير درست كنيد و يا از او بخواهيد درست كند و بر روي مقوا يا كاغذ بچسباند.

 

--املاتوسط خود دانش آموز:
 از فرزندتان بخواهيد دفتر املاي خود را بردارد و از غلط ها و يا متنهاي مشكل به شما املا بگويد.

                                                 **************************************************************************************************
نوع پروژه در جشنواره ی جابر بن حیان با توجه به پایه ی تحصیلی⛔️

✅پایه ی اول ابتدایی: طبقه بندی.

✅پایه ی دوم ابتدایی: طبقه بندی، نمایش علمی.

✅پایه ی سوم ابتدایی: نمایش علمی.

✅پایه ی چهارم ابتدایی: آزمایش و نمایش علمی (به ندرت طراحی و ساخت)

✅پایه های پنجم و ششم ابتدایی: نمایش علمی، آزمایش، طراحی و ساخت.

✅جنس تابلوی نمایش:

♦️مقوا (ساده، ارزان، در دسترس، سبک) یا کارتن پلاست.

نوشته های روی تابلوی نمایش:
روی کاغذ سفید با  فونت ۱۶ یا ۱۸ اگر تایپی باشد. دست نویس هم اشکالی ندارد با خودکار خوانا و خوش خط نوشته شود.

◽️تابلوی نمایش در پروژه ی تحقیق شامل:
عنوان.
تحقیق زمینه ای (پیشینه ی تحقیق)
شرح تحقیق.
با چه روشی تحقیق صورت گرفته و در چه موضوعی.
عکس:
تعداد محدودی که به فهم موضوع کمک می کند از عکس های موجود در  سایت ها و کتاب ها و یا عکس هایی که توسط خود دانش آموز گرفته شده است.
نتیجه گیری:
دانش آموز چه چیزی یاد گرفته. (جمع بندی یافته ها) و چه پیشنهادی یا انتقادی نسبت به آن موضوع دارد.
منابع:
از چه منابع و افرادی اطلاعات کسب کرده است.
سپاس گزاری:
تقدیر و تشکر از افرادی که در انجام پروژه به دانش آموز کمک کرده اند.
مشخصات دانش آموز:
نام نام خانوادگی، مدرسه، پایه ی تحصیلی، منطقه، نوع پروژه، اسم پروژه.

✳️✳️شرح تحقیق:

در پروژه ی تحقیق و در قسمت شرح تحقیق دانش آموز باید به روش تحقیق (مصاحبه، مشاهده، اینترنت، کتاب و …) اشاره کند و هدف تحقیق و چه چیزی می خواهد در تحقیق بگوید.

✳️✳️شرح نمایش علمی:

در پروژه های مدل و نمایش علمی و در قسمت شرح نمایش دانش آموزان به مواد و ابزار بکار برده اشاره می کنند و طرز کار ابزار را شرح می دهند و در پروژه ی مدل به غیر از مواد توضیح می دهند هر کدام از ابزار نمایانگر چه چیزی هستند و چه کاری انجام می دهند.

⚠️تعداد اعضای گروه ها در پروژه های علمی جشنواره ی جابر بن حیان⁉️

✳️اعضای گروه ها با انتخاب خود دانش آموزان یک، دو یا سه نفر خواهد بود✅

⭕️در پروژه های طبقه بندی پایه ی اول استثناء محدویت افراد نداریم و هر چند نفر باشند اشکالی ندارد✅


پروژه آزمایش


پروژه طبقه بندی

                     ***********************************************************************************
در چیدمان باید روند کار از سمت راست به چپ و بالا به پایین دیده شود و بازدید کننده به راحتی از فرآیند پروژه آگاه شود
پس جابجای بعضی موارد در تابلو نمایش با توجه به میزان مطالب و عکسها اشکال ندارد
در تابلو نمایش فقط عنوان و مشخصات پروژه جای ثابت دارد
تابلو نمایش ساده ، کم هزینه و علمی باشد و دانش آموزان با انجام پروژه ها با روش علمی آشنا می شوند و انشالله به آنها
فرصت لذت علمی را بدهیم

                                ***************************************************************************
دفتر کارنما :
 به خاطر داشته باشید هر کاری را که برای پروژه انجام می دهید با ذکر تاریخ در "دفتر کارنمای" پروژه ثبت کنید و
بنویسید که چه قدر وقت صرف آن کرده اید . همواره از مراحل کار خود عکس تهیه کنید ، چرا که این عکس
ها مورد نیاز دفتر کارنما یا تابلوی نمایش خواهد بود .

                              ************************************************************************************      
پروژه طبقه بندی ویژه دانش آموزان پایه اول و دوم

مراحل انجام پروژه
1. 📒 تهیه دفتر کارنما ( دفترچه یادداشت ) البته در کلاس اول با کمک اولیا این دفتر چه نوشته می شود چون دانش آموز پایه اول محدودیت نوشتن داد
دفتر یادداشت از ابتدا تا انتها پروژه با ذکر تاریخ بصورت روز شماره نوشته می شود
2. انتخاب یک مجموعه برای جمع آوری مثل انواع برگ ,, میوه . دانه . پوست درختان . چوب . حشرات .پر.  و..... 
3 _ تحقیق در مورد مجموعه جمع آوری شده. کتابها  _ سایتها. و افراد مطلع

4 نوشتن طرح طبقه بندی بر اساس طبقه بندی ساده. دوتایی یا رتبه ای
 در طبقه بندی دوتایی دانش اموز چند شاخص. در جدولی سه ستونه مینویسد و از مجموعه جمع اوری شده میشمارد چند تا آن شاخص را دارند در ستون آری و چند تا ندارد در ستون خیر تعداد را مینویسد و اینکار را با چندین شاخص بررسی میکند مثلا در برگ صفاتی چون باریک بودن رنگی بودن دندانه دار. بو دار بودن. و ... مورد بررسی قرار میدهد و صفاتی که تعداد انها از نظر آری یا نه بودن بیش از 20 درصد باشد طبقه بندی میکند مثلا اگر در ده برگ 7  تا باریک بله و 3 تا خیر باشد قابل طبقه بندی است اما مثلا رنگی بودن 1 یا 2 است و 9 یا 8 تا سبز رنگ طبقه بندی مناسب نیست
5 _ بعد از مشخص شدن طرح طبقه بندی و پیدا کردن صفات مناسب برای طبقه بندی نوبت به خوده طبقه بندی است
مثلا برگهای باریک را یه طرف می چسباند و غیر باریک را طرف.  دیگر
دوباره طبقه بندی بعدی برگهای دندانه دار یه طرف و انها که دندانه ندارد طرف دیگر. همین طور هر تعدا صفت مناسب طبقه بندی را انجام میدهد و ضمنا اگر از هر برگ یک نمونه دارد در هر بار طبقه از ان عکس میگیرد و دوباره با یک صفت جدید طبقه را انجام می دهد و روی تابلو عکس طبقه بندی را قرار میدهد و نمونه آخر را جلو تابلو نمایش در روز نمایشگاه قرار می دهد

6 _ مدل دیگری از طبقه بندی رتبه ای نام دارد که در آن دانش آموز یک صفت را از ضعیف تا قوی نمونه را رتبه بندی میکند مثلا در طبقه بندی دانه ها از کوچک به بزرگ در آهن ربا از ضعیف تا قوی
در یک پروژه همزمان میشود. چندین طبقه بندی رتبه ای یا طبقه بندی ساده دوتایی داشت
7 _ تابلو نمایش طبقه بندی شامل
عنوان
تحقیق زمینه ای
طرح طبقه بندی
عکس یا  طبقه بندی در صورتی که قابلیت چسباندن داشته باشد مثل پر و برگ
طبقه بندی سنگ و خاک جلو تابلو قرار گیرد
نتیجه گیری منابع
سپاسگزاری

                           ************************************************************************************
نمونه هایی از تابلو جابر که می توانید تهیه کنید .
کارتن پلاست
سایز 90 در 120
رنگبندی
مناسب جشنواره جابر
اطلاعات بیشتر 👇👇👇👇       

                   ****************************************************************************************
انواع پروژه های جابر:
1 - طبقه بندی 
2 - نمایش 
3 - آزمایش     
4 - طراحی و ساخت

                     **************************************************************************************
طبقه بندی    برای پایه اول و دوم
نمایش         برای پایه دوم و بالاتر
آزمایش        برای پایه چهارم و بالاتر
طراحی و ساخت  برای پایه پنجم و ششم

                      *************************************************************************************
با این توضیح که این تقسیم بندی با توجه به تواناییهای معمول  دانش آموزان در رده های سنی مختلف در نظر گرفته شده ولی اگر دانش آموزی توانایی انجام پروژه های پایه های بالاتر را داشته باشد محدودیتی وجود ندارد مثلا  دانش آموز پایه اولی با توانایی بالا داشته باشیم که بخواهد و بتواند پروژه نمایش را انجام دهد ممانعتی وجود ندارد .


عکس این مطلب در مورد دانش آموزان پایه های بالاتر هم که بخواهند پروژه های پایه های پائین تر را کار کنند صدق میکند .یعنی به فرض دانش آموز پایه ششم نباید حتما  پروژه طراحی و ساخت را اجرا کند ،بلکه میتواند نمایش را انجام دهد که البته شاید از نظر امتیازبندی رتبه ی پائین تری را کسب کند اما باید در نظر داشته باشیم که در این جشنواره هدف کار علمی همراه با لذت و علاقمندی خود دانش آموز است و نه کسب امتیاز .بنابراین دانش آموزان را  در انجام پروژه دلخواه راهنمایی و تشویق نماییم .

                                    ***************************************************************************************
نمایش علمی خود مشتمل بر سه نوع پروژه می باشد:
۱- تحقیق
۲-مدل
۳-نمایش

                                     ***************************************************************************************
پروژه تحقیق ساده ترین نوع پروژه است که دانش آموزان در مورد موضوع مورد علاقه یا مورد سوال خود به تحقیق و جمع آوری اطلاعات می پردازند.مانند تحقیق درباره گیاهان دارویی
روش های تحقیق :
۱ - تحقیق میدانی :از طریق مشاهده ،مصاحبه،پرسشنامه و اندازه گیری

۲-تحقیق کتابخانه ای : کسب اطلاعات از کتاب ها و سایت ها و مانند اینها

۳-تحقیق تلفیقی :ترکیبی از دو روش بالا که کامل تر هم  است.

**********************************************
در پروژه تحقیق نیاز به ارائه وسایل و نمونه های مربوط به موضوع تحقیق نیست مثلا دانش آموزی که در مورد گیاهان دارویی تحقیق میکند الزامی  نیست که خود آن گیاهان را هم در نمایشگاه ارائه نماید اما در صورت ارائه نمونه ها تحقیق  او کاملتر و ملموس تر خواهد بود .

برای اطلاعیه ازطرح جابر اینجا کلیک کنید.

 

 

See the source image

 

 

 

ارائه کنفرانس توسط محققان وپویندگان علم در کلاس لبخند

پذیرایی آقای برسام خیرابی از دوستانش به مناسبت یادگرفتن اسم خود

 

دانش آموزان با کاشت دانه از نزدیک بامراحل رشد گیاه آشنا شدند وبا تبادل تجربه با همسالان خوداطلاعات جدیدی نیزکسب می نمایند.

 

آشنایی با مراحل رشد گیاهان

امروزبرای نشانه ی(تـ ت)با تغییر چهره ایجاد انگیزه نمودیم

 

 

املای خمیری برای تثبیت در یادگیری وتقویت ماهیچه های دست (دست ورزی)

                                                              

آموزش نشانه ی (او -و)با کمک هنرمندان کلاس لبخند (نوای فلوت)

                                                     

امروز پسران مهربانم،با دستان کوچک خود از مهمان کلاسمان پذیرایی نمودند.

 

                                                                                                   

                                                                                                 ایجاد انگیزه برای نشانه ی (سـ س)

                                              

                                                   پسران پر تلاش ومحقق کلاس لبخند(( خدا قوت))

                                                                                                                                                                                                                                                                           

اهداف املا :درست نویسی – زیبا نویسیی – خوانا نویسی

که با توجه به اهداف املا،  املایی می تواند موفق با شد که در حین آن علاوه بر زبان از حواس دیگر نیز استفاده شود. توجه به اینکه هیچ عضوی به اندازه ی چشم پاداش نمی دهد ومجازات نمی کند،رتبه ی ارزشی اعضا را مشخص می کند.

گوش دادن، سخن گفتن،خواندن ،نوشتن ،تفکر،نقد کردن از اهدافی است که با ید در زبان آموزی پیگیری شود .در املا علاوه بر این شش مهارت سریع نویسی ،تمیز نویسی ،خوهنه نویسی و.......از اهمیت ویژه ای بر خوردار است|

                                                                                  شنیدن(حافظه شنیداری )

املا دارای سه فعالیت مجزا ولی مکمل می باشد :               به خاطر آوردن (حافظه دیداری )

                                                                                  نوشتن (ادراک نوشتاری )

پس املا خوب یعنی املایی که خوب گوش کند،شکل نوشتاری کلمات را بخاطر آورد وسپس با حرکت دست بنویسد.

عوامل موثر در آموزش املا:

      1- هرنوع فعالیتی که موجب تقویت قوه شنوایی می شود ودر آموزش املا موثراست

      2- هر گونه فعالیتی که در به خاطر سپردن شکل نوشتاری کلمات وترکیبات موثر باشددر آموزش املا تاثیر خواهد گذاشت.

     3- هر گونه فعالیتی که در صحیح نویسی حروف وترکیبات آن موثر واقع شود به نوعی درآموزش املا موثر خواهد بود .

محققان پر تلاش کلاس لبخند با ارائه کنفرانس های جالب زنگ علوم را جذاب تر می نمایند.

ایجاد انگیزه برای نشانه ی (آا)

فرا رسیدن بهار تعلیم و تربیت گرامی باد.

*************************************************

   اولین روز مدرسه یک حال و هوای دیگه ای داشت ،‌ بعضی از بچه ها می ترسیدند ، بعضی ها توی یک گوشه کز کرده بودند و انگاری محیط مدرسه خیلی براشون غریبه بود . بعضی ها هم که خیلی راحت باهاش کنار اومده بودند.

بیشتر افراد از روز اول مدرسه خود خاطرات شیرین و گاه تلخ بسیار دارند خاطراتی که گاهی ترس از جدا شدن کودک از والدین به حلقه های اشکی در چشم های او تبدیل می شود اما خیلی زود با انس به مدرسه و با پیدا کردن دوست و هم کلاسی جای خود را به شیطنت و بازیگوشی می دهد.

ای کاش می توانستم به همه بچه های کلاس اولی کشورم که امروز که وارد کلاس مدرسه می شوند با صدای بلند که همه آن را بشنوند بگویم که از بودن در این دوره لذت ببرید و با جان و دل به حرف معلمان خود گوش دهند، چون زندگی همین مدرسه و کلاس ، آمدن و رفتن ، درس خواندن و امتحان دادن ، شوخی و خنده کردن است.

بنده منیژه تقابنی معلم پایه اول فرزند شمادر کلاس لبخند هستم .تحصیلاتم کارشناس روابط عمومی(رفتارشناسی وافکار سنجی)با سابقه ی18 سال در این پایه مشغول به کار هستم واز اینکه خداوند متعال یک بار دیگر این فرصت را در اختیارم قرارداد تا در کنار این فرشته های پاک ومعصوم قرار بگیرم بسیار خرسندم وامیدوارم سال تحصیلی 98-1397 سالی به یاد ماندنی وپربار برای همه ی ما باشد.


 

******

کاش کودک بودم تا بزرگترین شیطنت زندگی ام نقاشی روی دیوار بود، ای کاش کودک بودم تا از ته دل می خندیدم نه اینکه مجبور باشم همواره تبسمی تلخ بر لب داشته باشم، ای کاش کودک بودم تا در اوج ناراحتی و درد با یک بوسه همه چیز را فراموش می کردم

روز کودک مبارک

                                         

 

                                        *******************************************************************************************************************

                                                                             

                                                                              Image result for تصاویر برای روز دانش اموز

                            اولیای عزیز، برای یادگیری بهتر نشانه ها برای فرزندشان می توانند با بازی به تثبیت حروف الفبا کمک نمایم.

بازی جعبه شن

این هم روش دیگری برای تقویت مهارت دیداری دانش آموزان و رفع مشکلات املایی آنهاست. اگر حیاط منزل شما، بزرگ است، می توانید مقداری شن و ماسه در گوشه ای از حیاط خانه بریزید، سپس یک کلمه روی تخته بنویسید و از کودکتان بخواهید با راه رفتن روی شن ها، آن کلمه را بنویسند.
کودکان می توانند اثر پای خویش را روی شن ها ببینند و ضمن مقایسه کلمه نوشته شده با کلمه روی تخته، صحت نوشته خود را بررسی کنند. پس از اتمام فعالیت ، باید اثر پای خود را از بین ببرند تا زمینه برای فعالیت نفر بعدی آماده شود.

بازی جمع آوری حروف اول

لوازم مورد نیاز برای این کار، فقط یک کیسه است که داخل آن 32حروف الفبا وجود دارد. هر بازیکن یک کارت از داخل کیسه بیرون می آورد و سعی می کند چیزی را در اتاق یا محیط پیدا کند که اسمش با آن حرف شروع می شود. اگر بازیکن توانست چنین شیئی را نام ببرد، حرف درآورده شده را نگه می دارد.
در غیر این صورت ، آن را به داخل کیسه برمی گرداند. هنگامی که کیسه خالی شد، بازیکنی که تعداد حروف بیشتری را جمع آوری کرده، برنده است.

                          *************************************************************************************