خواص و فوايد جادويي برخي از انواع تخمه ها

منو پنل بهداشت

خواص و فوايد جادويي برخي از انواع تخمه ها

تخمه ها

تخمه ها مانند ماهي ها از نظر امگا 3 غني اند. امگا 3 موجود در تخمه ها به کاهش بي نظمي هاي ضربان قلب، تري گليسريد خون، خطرات تشکيل لخته، سرعت سخت شدن شرايين، خطر فشارخون بالا و کاهش سرطان و اختلالات رفتاري در جوانان کمک مي کند و برعکس امگا 3 هاي دارويي، خطر مسموميت ندارند. تخمه ها منبع غني چربي هستند که هنگام رسيدن، مقدار زيادي از نشاسته خود را از دست مي دهند و به ميزان چربي آنها افزوده مي شود. از نظر نوع چربي هم داراي اسيدهاي چرب اشباع و غيراشباع هستند که البته مقدار اسيدهاي چرب غير اشباع (مفيد) آنها بيشتر است. در اینجا به خواص یکی از انواع تخمه ها اشاره مي کنيم: 

تخمه آفتابگردان: انرژي ساز

تخمه آفتابگردان سرشار از فسفر، منگنز، روي، پتاسيم، منيزيم، آهن و حاوي ميزان قابل توجهي فولات (اسيدفوليک)، ويتامين  B5 و ويتامين هاي ديگر گروه B است که اين ويتامين ها باعث مي شوند بدن به خوبي بتواند از کربوهيدرات ها (قندها) استفاده کند و پرانرژي باشد. يک مشت تخمه آفتابگردان 55 درصد تيامين يا همان ويتامين 1 Bموردنياز روزانه افراد را تامين مي کند. تخمه هاي آفتابگردان سرشار از اسيدهاي چرب اشباع نشده چند باندي، به خصوص اسيدلينولئيک هستند که نوعي اسيدچرب امگا 6 محسوب مي شود.

علاوه بر اين، اين تخمه حاوي اسيدهاي چرب اشباع نشده تک باندي نيز است که اين اسيدهاي چرب براي سلامت قلب و عروق بسيار مفيدند. يک مشت از اين تخمه ها، 90 درصد نياز روزانه به ويتامين E را تامين مي کند. در  100 گرم تخمه آفتابگردان 580 کالري انرژي نهفته است. اين تخمه حاوي 24 درصد مواد پروتئيني، 47 درصد روغن، 20 درصد کربوهيدرات و سرشار از فسفر، پتاسيم، آهن، کلسيم، منيزيم و ويتامين A، B و E است.

مغز تخمه پوست کنده بخوريم يا نه؟

از مصرف مغز تخمه ها به صورت پوست کنده و آماده حتي الامکان خودداري کنيد زيرا در اين صورت هم از مصرف تخمه لذت کمتري مي بريد، هم کالري خيلي بالايي دريافت مي کنيد. علاوه بر اينها، احتمال اکسيده شدن اين مغز تخمه ها بيش از خود تخمه هاست. در ضمن اگر از هر چند تخمه اي که مي خوريد يکي تلخ است معني آن اين است که اين تخمه ها در حال فساد هستند.
 

و اما؛ مضرات مصرف بي رويه تخمه ها

در مصرف انواع تخمه ها محتاط باشيد چراکه زياده روي در مصرف آنها به دليل چربي و کالري بالا منجر به اضافه وزن مي شود و نمک به کار رفته در آنها براي طعم دار شدن باعث افزايش فشارخون و برخي عوارض ديگر در بدن خواهد شد بنابراين بهتر است از آجيل هايي استفاده کنيد که طعم ديگري به غير از شوري براي آنها در نظر گرفته شده است. اگرچه تخمه ها از هر نوع فيبر محلول و نامحلول، غني هستند ولي عمدتا ميزان فيبر نامحلول بالاتري دارند. مصرف متعادل اين خوراکي براي افرادي که به يبوست، بيماري هاي التهابي، سرطان روده بزرگ، افزايش چربي و فشارخون مبتلا هستند، مناسب خواهد بود.

فراموش نکنيد در اثر حرارت نامطلوب، چربي تخمه نيز دستخوش تغييرات نامطلوب و روغن مفيد آن به روغني مضر تبديل مي شود. پروتئين و کربوهيدرات هاي آن نيز به علت قهوه اي شدن افت تغذيه اي پيدا مي کند. اگر درجه حرارت خيلي بالا باشد، با تشکيل مواد سمي که بوي تند نامطلوبي دارد شروع به تجزيه شدن و سوختن مي کنند بنابراين توصيه مي شود هميشه از آجيل هاي بو نداده استفاده کنيد يا در صوت لزوم، بو داده آن را از مراکز معتبر وزارت بهداشت که داراي مجوز بهداشتي و تاريخ مصرف هستند، تهيه کنيد.